Jiří Suchý - Klaun si povídá s Bohem popis: https://www.jiri-suchy.cz/klaun-si-povida-s-bohem/ Následují poznámky s odkazy na védské texty (šástry) mnohem rozsáhlejší než Bible: Jan Mareš, 2019, jan.maresATbbt.se s. 14 "uvítám hlasy proti" ... a pro? Duch svatý = Paramátmá v srdci Bhagavad gítá: Bůh dává vzpomínání a zapomnění 18 "děd na obláčku" je nejspíš odvozen z Apokalypsy v Novém zákoně, je to jen jedna z nekonečně mnoha podob Boha 20 víra: důvěra, spoleh Dnes se chápe jako víra v existenci Boha, ale tu dříve nikdo nezpochybňoval, ani démoni ne (jejich existence - projevená např. při exorcismu - je jedním z důkazů existence Boha). 21 Pán je íšvara (vládce), ale i mnohem víc. 22 jméno, podoba, vlastnosti, činnosti (náma, rúpa, guna, lílá) 28 ďábel (vůdce démonů) vs. čert (jamadúta, posel vládce smrti Jamy) 33 etymologie: "Bůh" ze sanskrtského "bhaga" (vznešená vlastnost, majestát), lat. Deus z "deva" (zářící), angl. God, něm. Gott z "huta" (oběť) 34 podle Védánta sútry všechna jména v konečném smyslu označují Boha 37 "jsem, který jsem": bez vnějších přívlastků, dočasných projevů, masek atd. (nirupádhi) 39 zánik je jen zdánlivý (sat vs. asat) 40 kulatý čtverec: válec (při pohledu zhora a z boku) 41 prohřešek je proti Božímu zákonu, ne jakýkoliv omyl, akce x reakce důvod tvrdých trestů: omezenec rozumí jen síle svobodná vůle > odevzdání se 44 Bůh vymáhá lásku: náš prospěch až po osvobození z hmotného světa jako Paramátmá je svědkem našeho konání 45 místo, čas, okolnosti 48 život není z hlíny, ale dechu Boha (prána) 50 talent: nahromaděná touha, zkušenost a pomoc Paramátmy 64 uctívání: analogie uvítání hosta (púdžá) 65 přímluva: přínosná pro dárce i příjemce, rozvoj soucitu, přenos zásluh (sukriti) 68 chléb vezdejší: tělo Boha, pokrm posvěcený obětováním Bohu 71 nečíst zakázané knihy: odlišný cíl Boha a totalitního režimu - prevence znečištění vědomí, zmatení a odklonu od Boha, Bůh nesleduje naše zotročení, ale osvobození 75 Bůh je popsán jako sedící, stojící, chodící, spící, atd.: jsme Jeho obrazem "21. století" je jen jeden z mnoha letopočtů, jde o sekulární prostředí odmítající věci transcendentní povahy 78 provinění: negativní reakce (cesta laika, pravritti márga), připoutanost k tomuto světu (cesta mnicha, nivritti márga) neplodné dny - opatření v rámci pravritti márgy 81 náhoda: co se děje bez _nám_ zřejmé příčiny, v tomto světě je vše následkem nějaké příčiny (akce-reakce) abiogeneze je neprokázaná; je vyvrácena již ve Védánta sútře: 2.2.42 utpatty-asambhavAt Stvoření[samotnou Šakti, bez spolupráce s Pánem] je nemožné. 2.2.43 na ca kartuH karaNam Stvořitel nemá smyslové nástroje, aby přišel do kontaktu se Šakti (Májou). 2.2.44 vijJAnAdi-bhAve vA tad-apratiSedhaH Je-li řečeno, že tělo Pána tvoří poznání atd., pak neexistuje protiklad. 2.2.45 vipratiSedhAc ca [Teorie šaktů je neudržitelná, protože] je v rozporu se všemi autoritami. K experimentu Miller-Urey: Tato metoda vytvoří prakticky všechny jednoduché organické molekuly v přírodě (velká většina z nich je jedovatá). Aminokyseliny jsou relativně jednoduché molekuly. Jsou to jen stavební bloky mnohem složitějších proteinových molekul v buňkách. Není překvapivé, že jednoduchá metoda jako ta Millerova vytvoří jednoduché chemické výsledky. Zbývá už jen předvést, že tento jednoduchý proces dokáže vytvořit složité části buněk a buněčných mechanismů. O nějakých čtyřicet let později sám Miller uznal, že jeho experiment nevedl nikam. Více: John Horgan - The End of Science: Facing the Limits of Knowledge in the Twilight of the Scientific Age. Basic Books, 2015, s. 140-143. 85 estetika je vlastnost Boha, je jejím zdrojem 86 kdyby Bůh neměl ruce atd., byl by méně než člověk 87 viz kniha Nature's IQ 94-5 Desatero je hodně zkrácená verze dharma šáster ii. neznabozi prosperují, jak jim dovolí jejich karma iv. ditto v. zabíjení zvířat! 97 Bůh nemlčí, ale již zjevil vše potřebné v písmech 104 ne bez jejich vůle: je to důsledek vůle a karmy z minulosti 111 "obětovaný od počátku věků": oběť Puruši popsaná v Rig védě atd.