Kdo je Buddha?
Mnoho lidí, včetně mnoství buddhistů, zvlátě theravádové tradice,
má za to, e Buddha byl obyčejný člověk, který dosáhl vysokého stupně vědomí.
Můeme se například dočíst: Buddha není Bůh či bostvo, k němu je
třeba se modlit pro splnění něčeho v ivotě.
Buddha není inkarnace Boha [ani] prorok ani posel Boí...
Je lidská bytost, ale velmi zvlátní lidská bytost, která dosáhla toho, co nazýváme ,Osvícení.
V buddhistických textech vak Buddha samotný prohlauje
něco jiného. V théravádové Donasuttě popírá, e by byl déva
(polo-bůh), gandharva (,anděl), yakṣa (stráce
pokladů), a lidská bytost. Říká, e není ádnou z těchto bytostí, ale
je Buddhou (Probuzeným). Ve Vaiálí sútře je osloven: "Buddha, velký Bůh, Bůh dévů,
guru dévů." V Sad dharma Puṇḍarīce (Lotosové
sútře, 1.100, 3.38, 85, 97, 7.34, 9 úvod, atd.) se prohlauje za otce
vech ivých bytostí (a tím i ivé bytosti za své děti). V textu 15.21
kromě toho říká: Jsem otec světa (lokapitā), sebeprojevený
(svayambhū), léčitel (cikitsaka), ochránce vech bytostí (sarvaprajān
nātaḥ). Jeliko vím, e jsou svedené, podléhající váním a nevědomé,
učím konečné spočinutí, protoe cítím neklid (nad jejich situací). Lotosová
sútra zaujímá mezi texty mahájánové tradice stejně významné postavení jako
Bhágavata
Purána (rímad Bhágavatam) mezi vainavskými texty. Tato Purána zmiňuje Buddhu
v textu 1.3.24 a Buddhu z jiné Kali jugy v 2.7.37. Garuda Purána 1.141.8 (vydání
Venkatevara) uvádí jméno Buddhova otce a syna (uddhodana a Báhula, neboli
Ráhula) v linii králů Ikvákuovy sluneční dynastie a Narasimha Purána 26.12
(vydání Parimal) uvádí, e Buddha byl synem uddhodany a posledním členem
sluneční dynastie: zuddhodanAd budhaH budhAd vaMzo nivartate.
"Jednou z charakteristik mnoha mahájanových buddhistických textů je, e chválí prospěch získaný čtením, opisováním a jiným ířením toho konkrétního písma. Čtení těchto výroků pozdějí generace buddhistů přivedlo k otázce - který text je nejmocnějí? Tato otázka byla námětem debaty v Japonsku ve 13. století, kdy buddhistický reformátor Ničiren dospěl k závěru, e Saddharmapundaríka (Lotos pravého zákona), lépe známá jednodue jako Lotosová sútra, je nejdůleitějí ze vech buddhistických súter. Ničiren měl pocit, e poselství obsaené v Lotosové sútře je tak hluboké, e osoba musí jen pronáet Nám-mjóho-rengé-kjó (co lze přeloit různými způsoby, včetně "Odevzdávám se Lotosové sútře"), aby nabyla moudrosti a dosáhla osvícení, jak je popsáno na jejích stránkách." (zdroj)
Kromě toho je Buddha oslovován deseti hlavními tituly dokazujícími
jeho boskost, které uvádějí Soothill a Hodous ve svém
Slovníku
čínských buddhistických termínů pod heslem "Deset titulů Buddhy":
十號 Ten titles of a Buddha: 如來 Tathāgata; 應供 Arhat; 正徧知 Samyak-sambuddha; 明行足 Vidyācaraṇa-saṁpanna; 善逝 Sugata; 世間解 Lokavid.; 無上士 Anuttara; 調御丈夫 Puruṣa-damya-sārathi; 天人師 āstā deva-manuṣyāṇām; 佛世尊 Buddha-lokanātha, or Bhagavān.
Mnoho dalích titulů uvádí například Sukhāvatī vyūha 2-3.
Nápadné podobnosti v zobrazování Buddhy
v buddhistických textech a Kṛṣṇy v
Bhagavad-gítě
neunikly pozornosti učenců. K.N. Upadhyaya píe ve
Studiích o historii buddhismu: V překvapující podobnosti s Bhagavad
Gítou je samotná podoba a atmosféra, v ní se Buddha zjevuje v Sad
dharma Puṇḍarīce, úasně nadpřirozená. Jako vesmírná podoba Kṛṣṇy
v Bhagavad Gítě je zobrazen, jak vydává zářivé světlo oslňující nesmírný
prostor od pekla po 18 000 oblastí Buddhů.
V Bhagavad-gítě, starobylém sanskrtském textu
obsahujícím transcendentní učení rí Kṛṣṇy určené jeho
áku Ardunovi, nacházíme velmi podobné tituly. Kṛṣṇa je v ní
opakovaně nazýván Bhagaván (Svrchovaný), Lókapitá;
(Otec světa, 11.43, 14.4), Aja (Nezrozený, 4.6), Paramevara (Svrchovaný
vládce, 11.3, 13.28), Puruottama (Svrchovaná osoba, 8.1, 10.15, 11.3,
15.18, 15.19), Sarva Lóka Mahevara (Pán vech planet a dévů, 5.29) či Buddhir
Buddhimatám (Osvícení osvícených, 7.10). Arduna oslovuje Kṛṣṇu jako Para Brahman (Svrchovaná
realita, 10.12) a Vinua (11.24). Za Vinua (10.21), uctívaného následovníky Véd
(Ṛg véda 1.22.20), se prohlauje i On sám. Obdobně
v Laṅkāvatāra sūtře (76) Buddha říká, e Vinu, Ívara, Kapila, Ráma
či Vjása patří mezi nesčetná jména Tathágaty (Buddhy). V Daaratha
dátace (461. v dátakovém kánonu) se přímo ztotoňuje s Rámou. Těchto paralel je ovem mnohem více.
Amitábhova (jap. Amida) bīja mantra je hrīḥ
(Hari) a jeho dvouruká
podoba o Kannon hrající na flétnu a s pavím perem ve vlasech je totoná
s Vṛṇdāvana Kṛṣṇou.
Je zobrazena například na Velké lucerně v Jakuiho (Bhaiṣajya-guruově) chrámu
Tódaidi v japonské Naře. V knize Seiroku Nomy The Arts of Japan
Ancient and Medieval (1966) je popsána jako jedna z nejkrásnějích památek
zlaté éry Nara buddhismu Čisté země z osmého století.
Velká lucerna je 4,5 m vysoká. Význam ikony na Velké lucerně podporuje skutečnost, e byla
pouita na japonské známce. Amitábha je Ādi Puruṣa a Jeho první expanzí je
Balaráma-Vinu (Amitájus zmíněný v sūtře 28 Bhaiṣajya-guru sūtry).
Ananta Balaráma jako ájurvédský Velký lékař Čaraka (nikoliv autor Čaraka-samhity) či Jeho
expanze Dhanvantari plní stejné funkce jako Bhaiṣajya-guru.
Amitábha a Amitájus mají také vudypřítomnou
podobu, která je Pánem srdce (Hrit-ívara, Paramátmá).
Kadou z této trojice puruů (trikáji, trojího těla Buddhy) lze
nazývat Bhagaván nebo ostatními vainavskými jmény Boha v
buddhismu Čisté země. V tomto chrámu byla uctívána i Jeho akti Lakmí
jako Kičido-ten
(v Číně Kuan-jin).
Související odkazy:
Buddha is Vishnu Narayana
Buddhismus Čisté země jako vainavismus 1/10
Four schools of Buddhism refuted by Vedanta-sutra
Mayavadi Philosophy: Analysis and Refutation
Lobsang Rampa: láma nebo podvodník? (Viktor Pavel)
Lobsang Rampa: láma nebo podvodník? - kap. 6
(Viktor Pavel)